Het einde nadert en dus een nieuw begin! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu Het einde nadert en dus een nieuw begin! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

Het einde nadert en dus een nieuw begin!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

30 Juli 2007 | Kenia, Nairobi

Hallo beste lezers,

Mijn één na laatste weblog over mijn leven in Kenia! Het einde van mijn verblijf in Kenia nadert. VSO blijft Oost-Indisch doof voor een verlenging. Maar om eerlijk te zijn, wilde ik die toch al niet meer. We zijn nu beland in de gedwongen papierstroom van rapportages en afrondende gesprekken.
Alle vrijwilligers kregen recentelijk een brief van de International Director of Programmes. De man heeft gelukkig haarfijn door wat er met zijn organisatie aan de hand is en wat er moet gebeuren. Hij geeft aan dat de gemiddelde leeftijd van de vrijwilliger voor VSO gestegen was van ergens 20 naar 41 jaar! En dat de organisatie eigenlijk geen gebruik maakt van die enorme ervaring en kennis. Goed dat iemand begrijpt dat het veranderen moet. Het einde van deze periode van onbegrip en onbenut laten van kennis nadert, eindelijk!

Mirka en Stijn zijn weer weg en thuis. We hebben erg veel gezien en het hoogtepunt was natuurlijk het bezoek aan de Masai Mara waar we de migratie van miljoenen gnoes en zebra’s hebben gezien. De bus was vaak oververhit, mar met goede hulp van o.a. de Masai kwam alles goed. We hebben wel een nieuwe bus en driver gekregen de volgende dag. Erg vermoeiend maar verschrikkelijk mooi om te zien. Wat een beesten en de aantallen. Onvoorstelbaar. Wat een ongelooflijk indrukwekkend gezicht. Helaas niet echt goed op foto vast te leggen. Dan begrijp je ook dat de natuur zijn eigen evenwicht heeft. Alle beesten, en dus ook vijanden, hebben elkaar nodig. Het vervolg van de trip was naar Lake Nakuru, waar duizenden flamingo’s hun domicilie hebben. Met opzet hebben we veel per auto gereisd om ook meer van het land en de natuur te zien. En, om de geweldige wegen van Kenia te ervaren. Wat een drama zijn de wegen, en toch wel erg dat er niets aan gedaan wordt. Zowel Masai Mara als Lake Nakuru zijn grote toeristen trekkers, maar je rijdt dan uren over zeer slechte wegen. Onbegrijpelijk! 4 Van de “BIG 5” gezien (olifant, leeuw, buffel, neushoorn, niet de luipaard).
En natuurlijk zijn we ook naar Hell’s Kitchen (Marafa Depression) in de buurt van Malindi geweest en dezelfde foto maar weer gemaakt! De derde, wel leuk hoor. Ik blijf het een prachtige speling van de natuur vinden. Indrukwekkend om er rond te lopen. De weg er naartoe was erg slecht, had de avond ervoor veel geregend. Erg slibberig. De route beschrijving voor wie er naartoe wil: komend vanuit Malindi over de brug van de Sabaki River eerste afslag links. Rijd dan 28,4 kilometer rechtdoor en bij het postkantoor rechts! Na 300 meter voorbij de (eeuwige) plas water rechts, na 700 meter aan de linkerhand is de ingang. De auto wordt gewassen en dat is wel nodig ook!
De pennen die ik van ING had gehad bij mij vertrek zijn nu uitgedeeld bij een schooltje in een van de krottenwijken van Mombasa. Wat een armoede en wat een vreugde. De tegenstellingen kunnen bijna niet groter zijn als je daar rondloopt

Het hoogtepunt van de 3 weken dat ze er waren was natuurlijk dat ik Mirka en Stijn heb leren duiken, ze hebben nu beiden het PADI Open Water certificaat. De omstandigheden waren niet optimaal, dat is een understatement, maar ze hebben beiden volgehouden. Goed hoor! En ik heb mijn eerste studenten gehad. Ook wel spannend en kostte me toch meer energie dan ik verwacht had. De kop is eraf, wie volgt?? Gevierd met een Dawa bij de Tamarind. Ik heb mijn eigen stempel hier laten maken, dat kan nog. En dankzij de oranje stempelinkt (Stijn bedankt) is het een oer Hollands plaatje geworden. Denk alles in Oranje.

Het einde nadert van mijn duikcarrière in Kenia. Ik heb meer dan 120 duiken hier gedaan. En de Lonely Planet heeft ongelijk. Het zicht is maar zeer zelden goed in Mombasa. En niet zoals ze schrijven in de periode december tot maart zou het goed zijn. Ik heb het niet meegemaakt in ieder geval. En ik ben daar vaak geweest!

Het opzeggen van de huur gaat plaatsvinden, het weggeven van mij laatste spullen, het verkopen van mijn koelkast en fornuis. Leegruimen en klaar. Bijna anderhalf jaar is dit appartement mijn huis geweest, als eerste bewoner. Het heeft voordelen om weg te gaan: de schreeuwende moskeen in de omgeving, de gillende keukenmeiden in de kerk om 5 uur ’s morgens, het orgel dat probeert harder te spelen dan dat van de “buren” van die kerk, het geschreeuw van 2000 man in een open kerk de hele zaterdag en zondag, ik heb er meer dan genoeg van. Ik heb helemaal niets tegen godsdienstvrijheid, maar een beetje rust stel ik wel op prijs. Het is echter wel een verademing om te zien dat al deze geloven zonder problemen kunnen samenleven. Daar zouden we in Nederland wel wat meer problemen mee hebben.

Het regenseizoen lijkt begonnen, een maand of wat te laat, maar het is wel waar. Jammer, want nu zou het weer erg mooi moeten zijn. De regen valt gelukkig vaak ’s nachts, maar mijn douchewater is dan toch wel erg koud. Elke ochtend gelijk wakker na het douchen. In Internationale Samenwerking ( een gratis magazine van het Ministerie van Buitenlandse zaken: www.isonline.nl) stond recentelijk en artikel over de klimaatveranderingen en de mogelijke effecten daarvan voor Afrika. Dat ziet er weinig hoopvol en rooskleurig uit voor veel mensen. Het lijkt onvermijdelijk om een aantal landen of gebieden definitief “onbewoonbaar” te verklaren. Het met veel kosten en weinig resultaat blijven investeren in alleen voedselhulp zal echt geen oplossing bieden. De leiders van Afrikaanse landen zullen het grijpen in de staatkas eens achterwege moeten laten en na gaan denken over “hun” mensen. Een heel nieuw begin is nodig.

Een nieuw begin nadert ook voor mij! Na elk einde komt er een nieuw begin, nietwaar?
Ik ga naar Tanzania, waar ik een baan heb als adviseur van de directeur van een bedrijf in zonnecellen. Ik zal daar minimaal een jaar blijven, daarna zien we wel weer.
Ik ga in Dar es Salaam wonen en neem mijn eigen auto mee. Ik vertrek op de 28ste september. Mijn werkvergunning aanvraag loopt al, ik kan hier in Mombasa een toeristenvisum halen, verzekering van de auto is te regelen. Een paar tassen met spullen en rijden maar. Het is zo’n 600 kilometer. Vrienden uit Mombasa, Frans en Margo, rijden mee en maken er een lang weekend van en gaan dan met de bus weer terug. Erg gezellig om samen die kant op te gaan en zo afscheid te gaan nemen van de bijzondere band en vriendschap die we in anderhalf jaar hebben opgebouwd. Ik zal dat zeker gaan missen. Even wat drinken, even klagen, even je hart luchten: het wordt niets hier!!
Wordt het iets “hier”? Lees “The Trouble With Africa” van Robert Calderisi (ISBN 1403971250) en trek je eigen conclusies.

Waarom toch blijven in Afrika?
Het heeft een bepaalde aantrekkingkracht die ik niet kan uitleggen. De atmosfeer, de natuur, de vrijheid, de ongedwongenheid, de gelatenheid wellicht, het weer, de zon, de temperatuur, de zee, de natuurparken? Ik weet het niet, maar ik probeer het nog een jaar. Wie weet wat het dan wordt? Welk nieuw begin!

Groeten

Sjoerd

  • 30 Juli 2007 - 07:54

    Pradeep Chotkan:

    Beste Sjoerd,

    Jouw mailtjes gevolgd en met veel belangstelling.
    Het prikkelt mij om ook zo een ervaring op te doen om de kennis te delen met kinderen die nog een land moeten opbouwen.
    Veel sterkte en plezier.
    mvg,

    Pradeep en Joyce

  • 30 Juli 2007 - 10:00

    Ernst De Vries:

    Fantastisch verhaal Sjoerd. Prachtige foto's en ook mijn felicitaties voor Mirka en Stijn i.k.v. hun behaalde duikcertificaten. Begrijp dat je met weemoed begint aan je laatste loodjes. En begrijp ook dat je daar wil blijven na alles wat je meegemaakt hebt. Die vrijheid en vooral de mate waarin men ongedwongen met elkaar omgaat leert vooral de westerling te genieten van alles wat er op deez aardbol te beleven valt. Veel succes in je nieuwe uitdaging. Maar dat is jou wel toevertrouwd. Het ga je goed zwager en tot ziens. Ik ga zeker het boek kopen om te lezen of het iets hier wordt. Bedankt voor je verhalen, we hebben ervan genoten, ook al werd dat voor jou niet altijd duidelijk.

  • 30 Juli 2007 - 19:30

    Yvonne De Laat:

    Hoi Sjoerd,
    Heerlijk om je verhaal te lezen en weer even de sfeer te proeven van Kenia.
    Ben benieuwd of je Tanzia ook echt anders ervaart dan Kenia. Ik had dat namelijk wel, maar natuurlijk was ik er maar kort. Ik wens je heel veel succes en kijk uit naar je volgende verhaal.
    Heel veel groetjes, Yvonne

  • 30 Juli 2007 - 19:38

    Nico En Clarie:

    Herkenbare verhalen Sjoerd. Wij zijn in 1986 terug gekomen uit Afrika en als ik het zo hoor is er niet veel veranderd. In Europa is er veel vooruitgang geboekt maar bij jou schijnt de tijd stil te staan. Ik zal dat boek wat je noemt, the trouble with Africa, eens lezen misschien begrijp ik het dan wel.

    Nog veel plezier de laatste maanden en hou ons op de hoogte.

    Groet,
    Nico en Clarie.

  • 29 Augustus 2007 - 18:11

    Rob / Annemarie:

    Hoi Sjoerd.
    Een leuk, eerlijk en toch nog lekker leesbaar verhaal. Denk dat wij ongeveer hetzelfde ervaren hier. Het blijft fascineren dat Afrika! Veel plezier en succes in Tanzania en zeker tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 48449

Voorgaande reizen:

17 Februari 2006 - 18 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: