Mijn eerste werk: weer kosten en baten analyse! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu Mijn eerste werk: weer kosten en baten analyse! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

Mijn eerste werk: weer kosten en baten analyse!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

28 Mei 2006 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Mambo!!

Ik heb via de zeer krakende wereldomroep begrepen dat het weer inmiddels wat beter aan het worden is. Maar dat het van de afgelopen dagen slecht was. Geen echt kampeerweer. Dat kraken van die radio, helaas met alle bijgeleverde antennes, niet beter te krijgen, geeft iets ouderwets. Zo’n geluid past wel bij deze wereld. Meestal gaat het een half uur redelijk, daarna, waarom is mij onbekend, gaat het snel bergafwaarts.
Sinds mij laatste update zijn er een aantal opmerkelijke zaken gebeurd.
Allereerst het bezoek aan de Nederlandse ambassade. Het was erg gezellig maar ook erg politiek getint. Naast haring, bitterballen, snert, stamppot waren er ook lokale gerechten. Uiteraard ontbrak de oranjebitter niet. Blijkbaar wilde de vetrekkende ambassadeur nog een keer een signaal afgeven over de, met name, grijpgrage cultuur in Kenia. Nederland had net besloten 100 miljoen Ksh niet te schenken. Moesten ze eerst de zaken maar wat meer op orde brengen. Een recent onderzoek wees uit dat het parlement het best betaalde is van de hele regio. Afgelopen week in de krant werd er wat gezegd over Kenia en de groei van met name de rijken. 10 % van de inwoners controleert meer dan 40 % van het jaarlijkse inkomen. De laatste10 % controleren minder dan 1 %. Iemand is hier “arm” als je minder dan 1239 Ksh per maand (!) verdient. (pak ‘m beet 13 euro). Het is triest om dagelijks, want helaas is dat zo, de enorme verschillen in de krant te zien staan in zeer tegengestelde artikelen. De regering die zich verrijkt, de armen die armer worden. Zet, in gedachten, de eerder vermeldde verhoging van de kilometervergoeding van de leden van het parlement van 82 Ksh naar 150 Ksh!
Recentelijk ook een artikel over het nut van scholing, met name na de middelbare school. Dat daarmee die genoemde armoede verminderd zou worden. Dat vind ik dan wel weer prettig, aangezien mijn project zich daarop richt. Het heeft dus nut, maar oh oh, wat een lange weg nog te gaan!! Op de Youth Polytechnic (YP) heb ik me de afgelopen maand met name bezig gehouden met het budget (n.a.v. de cursus die we hebben gehad) en het opzetten van een projecten overzicht. Voor beiden geldt dat vooruit denken noodzakelijk is. Dat zit niet in het Keniaanse leven. “Als God het wil” dan is er morgen…… (vul maar in). Dat is de denkwijze. Het budget komt er niet zo goed uit, slecht dus eigenlijk, maar de eerste opmerking die wordt gemaakt is: “jij vindt toch wel een oplossing”. Ik zou wel willen, maar dat gaat zo maar niet. Ze meten (en weten) niets. Het aantal studenten zou volgens de verwachtingen 250 zijn, het zijn er precies 153. Een enorm gat, maar niemand die zich daar zorgen over maakt. De uitgaven, hoe scherp je het potlood ook maakt (niet weer hetzelfde liedje, dat wilde ik nou juist NIET) er blijft een flink verlies. Voor de beeldvorming: inkomsten euro 50-60.000 per jaar, resultaat euro 20.000 negatief. Jullie zien dat de grootte van de bedragen wel wat anders zijn dan in Europa, maar de problemen zijn van gelijke grootte. Om een voorbeeld te geven: een instructeur verdient (bruto) gemiddeld Ksh 6000 per maand (+/- 65 euro). En het schoolgeld is euro125 per jaar.
Met projecten gaat het al net zo. Ik heb er zeker 35 kunnen opsommen, en de lijst is vast niet compleet, maar niemand is “echt” verantwoordelijk. Het resultaat is dus dat alles eindeloos duurt, er feitelijk niets gebeurd en er meestal al wel veel geld betaald is maar nul van benut wordt.
Nog een lastig traject en een lange weg te gaan, en dat is ook hetgeen ik met VSO besproken heb. Ik ben van mening dat dit niet mijn aanvankelijke opdracht was. Het management zou er zijn, diverse zaken zouden lopen, daarop zou de business moeten worden uitgebouwd. Dat zou mijn taak zijn. Dat ziet er dus wat anders uit.

Een erg leuk moment was de 23e mei. Er was een filmploeg (5 personen)uit de UK (we waren natuurlijk wel op de hoogte) die met name mij kwam interviewen over mijn werk, de redenen om vrijwilliger te worden etc. Veel filmen, veel gefotografeerd, veel zang, dans etc. Het werk op de YP werd gefilmd maar nadrukkelijker de invloed van de YP op de gemeenschap. We hebben veel projecten bezocht, waar elke keer weer werd gedanst, gezongen, muziek gemaakt. Het was indrukwekkend te zien dat deze mensen, die in onze ogen niets hebben, zo dankbaar zijn. Niet alleen speelt de YP daar in een rol, maar ook VSO en met name het TED project (training for enterprise development) een belangrijke rol.
Ook al ben ik van mening dat er in de afgelopen vier jaar te weinig is gebeurd, de gemeenschap is uiterst tevreden met het huidige resultaat. De film, die 3-5 minuten zal duren over mij en de YP, zal naast een aantal andere projecten die gefilmd zijn in Kenia, worden getoond op een donorconferentie in oktober in Londen. Verder zal hij gebruikt worden, met de foto’s voor allerhande commerciële uitingen van VSO. Dus wie weet tref je me binnenkort zomaar in de krant aan. We krijgen alle materiaal toegestuurd, ruw en de uiteindelijke film. Dan gaan we iedereen uitnodigen en laten zien wat er van geworden is. Mary was zichtbaar trots op “haar” YP en het werk ervan in de regio. Ik denk dat het aangereikte door TED, door de Mary en haar Management Committee (15 mensen uit de gemeenschap van alle niveaus, de feitelijke eigenaar én baas van de YP) maximaal is uitgenut. Dat is hetgeen ze zelf hebben gedaan en dat siert ze. Dat is de enige wijze waarop Afrika zal veranderen. Zij moeten het zelf doen!! Uiteindelijk gaat het erom dat zij tevreden zijn met de vooruitgang en snelheid waarmee dat gebeurd en niet wat ik daarvan denk.
Het laatste grote feit is de aanschaf van een echte “Afrika” auto: Een Toyota Landcruiser Prado SX, een stoere 4x4 voor het echte werk. Nou is dat wel nodig, want de afgelopen dagen heeft het geregend en zijn de wegen zeer slecht, met name bij mijn YP. Een 3 liter turbo diesel moet het geheel overal uittrekken. Dat ga ik dan ook proberen komende week. We hebben hier dan een dag vrij (donderdag i.v.m. Liberationday) en ik wil dan naar wat wildparken gaan en daar de auto uitproberen. Een schop ga ik nog aanschaffen, want dat kon wel eens van pas komen.

Inmiddels maakt iedereen zich hier ook klaar voor het WK voetbal. De Nederlandse vlag is al uit de kast, het oranje shirt (Mirka bedankt) is gewassen en klaar voor de strijd. Dat wordt een eitje: Nederland Wereldkampioen. Net als in 1973, of waren we het toen nét niet?!
De communicatie over het overkomen van een van mijn kinderen loopt en ik zie daar erg naar uit. Lijkt me geweldig ze met eigen ogen te laten zien, wat voor mij al een beetje mijn land is.


Tutaonana.

Sjoerd

  • 28 Mei 2006 - 08:12

    Hartger:

    hoi Sjoerd,

    Leuk om te lezen hoe je het verder vergaat. Blijft boeiend om te lezen hoe je er doorheen beweegt.
    Op dit moment in azie, jinan China en met een diepte investering ( geen echte 4x4) van 50 euro een mountain bike gekocht en eigen ook weer kunnen zien dat de verschillen ook hier erg groot zijn.
    Anderzijds zijn juist de lokale markten het leukste om te bekijken.

    Succes daar.

    Groetjes uit warm jinan
    Hartger

  • 28 Mei 2006 - 12:26

    Geert Mathijssen:

    Hoi Sjoerd, ik ben hier niet zo ervaren in, weet niet zeker of mijn reactie je gaat bereiken.

    We hebben al even geen contact gehad, maar je kent dat wel rennen, rennen etc. Dus mooie kans om op deze zondagmiddag even op je bericht te reageren.

    Waar je in Kenia te weinig van hebt, hebben we hier de afgelopen dagen veel te veel van gehad. REGEN. Voor velen is dit hemelvaarweekend volledig verregend, in Eindhoven viel in één dag 14 miljoen liter water (vlgs de krant). Ik vroeg me zo af of je wel een goede internet verbinding hebt, gezien de slechte radio ontvangst. Lijkt me we helemaal top om zo met je 4x4 de omgeving te verkennen, toch weer heel wat anders dan die ene heuvel in de Beekse Bergen.

    Tot schrijvens

    Geert

  • 30 Mei 2006 - 02:23

    Marco De Bruin:

    Beste Sjoerd,

    Via Hartger op deze site terechtgekomen, petje af hoor voor de stap die je gemaakt hebt, petje af hoor! Zal de eerdere berichten eens gaan lezen als ik even gelegenheid heb. Heel veel succes en zal je blijven volgen vanaf heden, zal ook proberen mijn ervaringen kort te beschrijven in Jinan.

    Marco de Bruin

  • 31 Mei 2006 - 13:30

    Albert Jan:

    Hallo Sjoerd,

    Vandaag de laatste Signaal maart april gelezen bij de boys in Heeze.
    Op de laatste pagina artikel over jou gelezen.
    "Voormalig diracteur in Kenia"
    Maar wie is die man in het zwart op zijn motor ?
    Moet wel onervaren zijn, immers hij heeft de L (van les of langzaam) op de koplamp staan.
    Hoe is het met de cursus Swahili ?

    Zal de UK TV in de gaten houden, misschien zien we je daar nog wel

    Albert Jan

  • 06 Juni 2006 - 20:38

    Yvonne De Laat:

    Hoi Sjoerd,
    Geen reactie gehad op mijn mailtje aan jou, dus nu maar even hier. Lekker dat je je weg wel vindt daar, zker nu met je stoere auto.
    Ik sponsor een schooltje in Kokwa en merk daar ook dat ze makkelijk alles in Gods hand leggen. Wel dankbaar dat je ze steunt maar God zal wel bepalen hoe het verder verloopt.
    Het is natuurlijk ook maar net wat je heel je leven voorgespiegeld krijgt. Succes met alles en tot een volgend keertje

  • 16 Juni 2006 - 12:49

    Pappie:

    Even een kort berichtje zo vlak voor het weekend!!
    Moest ineens aan je denken en ik dacht ik stuur gelijk maar even een berichtje... Voor het eerst in jaren een vaderdag zonder vader!!Dan maar twee keer zo hard aan je denken en zelf een ontbijtje op bed eten.. hhihihi Maak jij er ook een voor jezelf!!
    Kus Mirka

  • 22 Juni 2006 - 09:10

    Rob:

    Wat een wereld van verschil met het welvarende en overgeorganiseerde kikkerlandje met het straatarme corrupte en chaotisch Kenia. Maar de mensen zijn daar blijkbaar veel vriendelijker en meer gelaten terwijl wij hier gestrest rondlopen en geen tijd voor elkaar hebben. Ik vraag mij soms wel eens af wie er beter af zijn, maar ik zou toch absoluut niet willen ruilen. Dat jij het daar volhoud en een eindeloos geduld kunt opbrengen vind ik bewonderingswaardig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 48446

Voorgaande reizen:

17 Februari 2006 - 18 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: