De eerste echte vakantie zit erop! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu De eerste echte vakantie zit erop! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

De eerste echte vakantie zit erop!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

26 April 2006 | Kenia, Mombassa

Hamjambo,

Habari gani?
Habari za leo?

Met mij gaat het goed en mijn dag was ook goed.

Vandaag weer gewerkt. Sinds de laatste informatie op het web hebben we hier erg veel vrije dagen gehad. Goede vrijdag, 2e Paasdag, 21 april plotseling bidden voor een zestal MP’s (members of parliament) die in een vliegtuigongeluk zijn omgekomen. Ligt politiek wel lekker, dus maar bidden. De kranten stonden er vol van. Maar ook dat bidden alleen niet genoeg was. Lijkt me best redelijk, dat een regering ook wat doet.
Dat er zo’n 3 miljoen mensen dreigen te sterven aan de nog steeds aanhoudende droogte, da’s effe wat minder interessant.
Het blijft helaas nog erg droog. In Mombasa regent het wel eens een beetje, maar de regentijd had al bijna twee maanden het land moeten geregen. Maar het is niets wat er valt. Jammer genoeg komen er ook geen toeristen, want alle boekjes geven aan dat er veel regen valt nu. Dus hotels zijn leeg. De zee is wel veel onrustiger en de wind draait en de temperatuur daalt, dus het weer verandert wel. Met de wind en de lagere temperatuur, nu zo’n 25-27 graden, is prima uit te houden voor mzungu’s. De Kenianen vinden het maar koud worden. Nairobi is nu trouwens echt vele kouder.

De duikvakantie was lekker, zie foto’s. De palmbomen, het witte zandstrand, de warme ze en de zilte lucht van de warme wind, maken dat je je niet echt in Kenia waant. Meer op een tropisch eiland in the middle of nowhere. Ook de aapjes op je balkon, alleen ’s ochtends en ’s avonds, maken dit beeld compleet.

Het water was nog redelijk helder, maar zal in de startende zomer (augustus) weer veel beter worden. Dan maar weer gaan duiken. Heb besloten een aantal “specialties” te gaan doen. Leuk om de sport en het verdiepen van de kennis te combineren.

Inmiddels ben ik geballoteerd voor de Yacht Club en dat lijkt wel aardig te worden. De boten zijn wel oud, maar och, er kan gezeild worden. Het water is altijd lekker warm, de gemiddelde leeftijd van leden ( en ook de boten) helaas wel wat hoog. Zeker eind 50. Verder is er weinig vertier. Mijn huis is wel wat beter op orde en ben bezig een reservebed aan te schaffen. Aanstormende vakanties, hè. Voor loges en andere bezoekers. Ik krijg een andere VSO-er op bezoek uit Nairobi (Tom), die een paar weken in de buurt van Mombasa moet werken. Gezellig. Mijn poetser heeft al een prijs voor een bed geregeld, nu alleen het nog hier zien te krijgen. Zo’n duwkar sleept alles door heel Mombasa voor ksh 200 (2 euro).

Volgende week naar Nairobi om op de ambassade het feestje van de verjaardag van onze koningin te vieren. Beetje (veel) kak, maar zovaak kom ik daar niet. Ben nu naarstig op zoek naar een beetje nette kleding, de dresscode is “lounge suit”. Hebben ze dat hier wel? Van een eerder reisje met de trein een foto van het ontbijt. Het rijtuig, de mensen en de sfeer zijn echt koloniaal. Het is wel een prettige wijze van reizen, maar je moet er wel veel tijd voor uit trekken. (+/- 15-16 uur over 550 km!!)
Ik hoop tegelijkertijd op een gesprek met VSO, want de discussie over het gebruik van mijn motor loopt nog steeds. En dat begint me nu een beetje de keel uit te hangen. Vertragen van besluiten zijn ze een meester in.

De laatste paar dagen heeft een groot aantal mensen van het Management Committee, de groep lokale bestuurders, een cursus over de financiële gang van zaken van een Youth Polytechnic gehad. Dat gaat om erg simpele dingen, en dan is blijkbaar Mwabayanyundo een van de betere. Nou dat zegt genoeg over de rest.
Ik ben wel bezig om het budget voor 2006 wat helderder te krijgen, daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Dus stilzitten doe ik niet. Maar wie had dat verwacht??
De bouw van de lokalen gaat wel verder, maar veel vaart zit er niet in. Zo nu en dan wordt er weer gebouwd. Maar het stopzetten van de gelden vanuit het project en het verdelen van het bouwen bij drie aannemers maakt dat planning erg gecompliceerd is. Planning is overigens een woord waarvan ze de inhoud volledig ontgaat.

Ik ben bezig mijn gedachten over mijn bijdrage aan de ontwikkeling van de YP eens op een rij aan het zetten. Ik twijfel sterk aan het nut van mijn aanwezigheid, aangezien het niveau van de organisatie erg laag is, er al jaren blijkbaar mensen zijn geweest die er van alles aan geprobeerd hebben te doen, maar zonder resultaat in ieder geval. Het uitbouwen van de activiteiten is volgens mij een hopeloos traject en een doodlopende weg. Zeker aangezien het TED fonds maar tot eind van dit jaar projecten zal sponseren. Alles wat nog loopt zal alle mogelijke aandacht vragen en daar kunnen echt geen grote investeringsplannen bij.
Daar gebruik ik komend (lang weer, ja sorry, 1 mei hè, dag van de arbeid, dus niet werken) weekend maar voor. Ik ga daarna naar Nairobi en kan het dan gelijk bespreken. Mocht het iets anders gaan worden, dan ben ik voor de volgende zwerm nieuwe vrijwilligers die in juni komen en zijn er meer mogelijkheden om te wisselen.

Het idee van de motor gebruiken voor mijn werk, loopt nog via VSO, maar ik ben aan het kijken naar een auto. De bewegingsvrijheid is nu wel erg beperkt en ik wil eigenlijk wel overal naartoe in de weekenden. En ook ‘s- avonds is dan wat meer beweging mogelijk. Naast zondag zeilen, dan. En ik kan dan makkelijker op en neer naar mijn werk. Een pick-up lijkt me wel wat. Met een dubbele cabine en uiteraard 4 wheel drive. De prijs kon wel eens tegenvallen, dan wordt de auto vanzelf kleiner.

Trouwens: ik krijg erg weinig post in mijn postbus, dames en heren, ik heb hem niet voor niets!! Alles is welkom.

Tot een volgend verhaal.

Sjoerd (met een beetje meer kleur door de duik- en zwembadrand vakantie)

  • 26 April 2006 - 07:41

    Marion Vonk:

    Hallo Sjoerd, je kent mij niet persoonlijk maar ik ben receptioniste bij NSA Metaalindustrie en volg je avontuur al vanaf het begin. Erg leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat. Ik bewonder je lef om zo'n avontuur aan te gaan. Dus blijf vooral doorgaan met schrijven, ik mis nu alleen de foto's van je duikvakantie, ze staan er nog niet bij!
    Heel veel groetjes uit een nog steeds kil Nederland, Marion Vonk

  • 26 April 2006 - 07:59

    Sjoerd:

    Hoi Sjoerd,

    Klinkt nog steed als een erg grote uitdaging!
    Stuur me nog even je e-mail ( hotmail adres)

    Groeten uit Drunen
    Hartger

  • 26 April 2006 - 08:25

    Arthur:

    Hoi, Sjoerd
    Mooie omgeving in dat duik gebied. Dat had ik niet verwacht in Kenia. Lijkt me ook bijzonder aangenaam om zo nu en dan even weg te zijn uit de 'trage' beslommeringen. Dat trage zal voor jouw vooral moeite kosten, zoals ik je ken zit dat niet in je aard. Veel succes en plezier en blijf de site zo nu en vullen met je verhalen. Wil je me ook eens je email adres opsturen.

    Groet
    Arthur

  • 26 April 2006 - 18:24

    Frank En Marij Verbunt:

    Hoi Sjoerd,
    leuk om je verhalen te lezen!! Neem vooral de tijd om foto's te downloaden, het is de moeite waard.

    Succes met je werk en heel veel geduld toegewenst!

    groetjes
    Frank en marij

  • 01 Mei 2006 - 11:45

    Ilse & Bianca:

    Habiri Sjoerd!

    Ontzettend leuk om je verhalen te lezen! Wat een avontuur!! Heel veel succes met alles wat nog komen gaat.

    Tutaonana,
    Ilse & Bianca
    receptie VDL Groep

    Groetjes,

  • 05 Mei 2006 - 11:04

    Joost Bekkers:

    Aha, ik hoor van dezelfde problemen hier in Zambia, beetje Afrikaans...

  • 10 Mei 2006 - 14:49

    Herman Kolkman:

    Hallo Sjoerd,
    Blijkbaar vind je je draai wel. Het blijft een mooi avontuur.
    De signaal wordt vandaag opgestuurd. Ben benieuwd wanneer hij aankomt.

    Groeten,
    Herman

  • 14 Mei 2006 - 20:34

    Ulrike:

    Hoi Sjoerd, je mail vanuit je hotmail adres is goed gearriveerd. Maar ik ben bang dat we niet meer op je mailinglist staan, want we krijgen geen updates meer van je website.

    Groetjes,
    Ulrike, William en Annabelle


  • 23 Mei 2006 - 17:57

    Marjonet:

    zo het gaat goed met je.het loopt niet allemaal zoals je had gehoopt,maar ja daar zn ze gewoon niet zo snel als hier in nederland.maar je zit wel in een mooie omgeving met palmbomen die heb ik in het klein en met strand en heldere zee.en wat aapjes je moet daar echt van genieten alles op zn tyd het ga je goed en ik vind het elke keer weer leuk om je verhaal en de foto's te zien.hoe mooie het aan de andere kant is. zet hem op.

  • 26 Mei 2006 - 13:03

    Mirka:

    Lieve pappie,
    Leuk om te lezen dat iedereen zo begaan met je is. Het volgende pakketje is al bijna naar je onderweg...
    Mail je de rest van de info, maar was alle berichtjes aan het lezen en kon natuurlijk niet weg gaan zonder iets achter te laten...
    Dikke knuffel mirka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 48503

Voorgaande reizen:

17 Februari 2006 - 18 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: