De eerste weken achter de rug, maar wat voor weken - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu De eerste weken achter de rug, maar wat voor weken - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

De eerste weken achter de rug, maar wat voor weken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

14 Maart 2006 | Kenia, Mombassa

Habari sa kazi?
Habari sa nyumbani?

Dat zijn nog eens vragen die ik mezelf kan stellen!
Hoe gaat het op je werk? hoe gaat het met je huis?

Deze twee thema's houden me al enige weken bezig. Toen ik in mijn "huis" aankwam de 24e februari, leek het wel redelijk. Maar enige dagen daar verblijven en mijn aanvankelijke
enthousiasme zakte erg snel tot een uiterst laag dieptepunt. Het was een erg verlaten plek, nagenoeg
niets te krijgen in de directe omgeving (alleen wat rode uien, droog brood en tomaten), stroom die regelmatig uitvalt, ramen met niets ervoor, veel kabaal van regen op de zinken dakplaten (zo erg dat je jezelf niet meer verstaat) en niet te vergeten alles wat bij de buren, mijn werkgeefster, gebeurde. Ik bedoel dan geluid van de TV, de radio, de lucht van het eten, de gesprekken (die ik niet versta natuurlijk), het opstaan, het opendoen van deuren etc. Daarbij komt nog dat er voor mijn ramen niets zat, dus met wind komt alles naar binnen, dus: overal stof. En niet zo'n beetje. Koken op een parafine brander (stinkt enorm en ook je eten smaakt ernaar) vergt enige handigheid. Eenmaal viel mijn, net klare eten eraf, alles op de grond. Een tweede maal ging het net goed.
Na een kleine week had ik het wel gehad en het onderwerp besproken met mijn werkgeefster. Ik moest toch even naar Mombasa en besloten daar in een hotel te gaan zitten, totdat er een oplossing zou komen van VSO. Dat gaat wat langzamer dan ik had gehoopt, want nu, een
kleine 2 weken later, wordt er nog naarstig over gedacht. Deels ook gezocht, maar de locaties liggen niet voor het oprapen. Ik zal in Mombasa (eiland) gaan wonen, dat is wel zeker. Nu nog een goede plek vinden.
De komende anderhalve week eerst nog bijpraten over het TED (Training Enterprise Development) project met oude en nieuwe vrijwilligers, een week motortraining, en dan weer naar Mombasa.
Begin april weer naar Nairobi, voor een tweedaagse training, dus op en neer reizen tussen de twee plaatsen is voorlopig noodzakelijk.
Het werken op de school is tot nu toe beperkt gebleven tot wat kletsen met de "instructors" zoals de docenten worden genoemd, wat met " trainees (de studenten)" en een beetje rondgekeken.
Een ding is zeker: erg veel initiatief is er niet, bij niemand. Opruimen, dat woord is onbekend. De meeste afdelingen zijn een zooitje, troep opgestapeld in de hoek, van toch al niet van die geweldige gebouwen. Gelukkig worden er nu nieuwe lokalen gebouwd, die geraliseerd worden uit het TED project, waarvoor ik ook hier ben.
Deze zouden over een paar maanden klaar moeten zijn, maar daar is geen echt plan voor. Een planning heb ik wel gevraagd, maar lijkt niet te bestaan.
De hele bouwtijd leek me en uitermate geschikte praktijkstudie voor de diverse trainees (hout, metaal, bouw) maar geen een doet daar iets aan. Een werkelijk gemiste kans!! Hoe kunnen ze het beter leren dan in de praktijk en werken aan je eigen school!
Het vele reizen geeft wel een goed beeld van Afrika. Je ziet veel mensen met vaak lege jerrycans rondlopen, op zoek naar water. Steeds meer mensen overlijden, ook vanmorgen hier in de krant een artikel daarover. De regering schijnt er wel wat aan te doen, maar veel merken de mensen er niet van. De koeien zien er erg mager uit, en sloffen ook maar wat voort. Van Mombasa naar Nairobi zie je overal kuddes koeien, geiten op zoek naar eten, drinken. Ook langs de weg vragen mensen water. Naast de onafzienbare hoeveelheid aan artikelen die worden aangeboden bij stoplichten, rotondes en kruisingen. Je kunt het zo gek niet bedenken: ballen, antennes, telefoons (natuurlijk), speelgoed, kranten enz enz.
De droogte begint nu echt van grote invloed te zijn op de keniaanse economie. Ook het bouwen van de school heeft stilgestaan, omdat er geen water was om cement te maken.
De mensen zijn er gelaten onder, de overheid moet het oplossen. Helaas heeft de natuur daar ook een rol in te spelen, en een heel belangrijke. In de afgelegen gebieden is het noodzakleijk dat water opgevangen wordt voor het gebruik over een langere periode.
Er is een behoorlijke onrust op politiek gebied. De regering speelt nogal wat met het parlement maar het volk wil duidelijk een regering met verdeelde macht en helderheid in verantwoording van president en ministers. De vewachting is dat wellicht eerder dan volgend jaar de verkiezingen zullen plaatsvinden. Met name de jeugd wordt gemobiliseerd. Die maken (onder 30 jaar) volgens zeggen 60 % van de bevolking uit. Zeker de helft is stemgerechtigd. Als die groep in beweging komt, dan zal er zeker wat gebeuren.

De temperatuur en het klimaat aan de kust bevallen me wel, het is wel warm enzo, maar valt goed mee om te gaan.

Ik ga, na de komende weken het een en ander weer te hebben gereisd, een weekje vakantie plannen. Ergens tweede helft april. De scholen hebben hun eerste vakantie in de maand april en starten weer in de tweede week van mei. Ik kan dan wel iets doen, maar met de diverse instructors of andere YP's (Youth Polytechnics) iets doen is dan toch beperkt.
Ik zal eens een mooie bestemming uitzoeken, misschien een weekje duiken.
Eenmaal wonend in Mombasa wordt ik lid van de zeilclub, die wekelijks wedstrijden heeft in en om de haven. Leuke bezigheid en tevens een goede gelegenheid om veel mensen te ontmoeten.

Maar daarover later meer, eerst maar eens ergens wonen!!
Groeten

Sjoerd
PS: mocht je ook wat aan hulp willen doen maar minder tijd hebben en ook een mooie vakantie eraan knopen, kijk op:
www.volunteerchallange.org

  • 14 Maart 2006 - 19:50

    Hans En Will:

    Hoi Sjoerd,
    Het is dus nog niet gelukt om aan de kust een huis te vinden? Vorige week aan de telefoon leek het bijna rond (nou ja, nog wat Kenia dollars verschil ...). Hopelijk heb je nu een prettig onderdak voor de komende weken met training e.d.
    Dichtbij VSO in Nairobi valt er wel wat meer druk uit te oefenen denk ik dan op afstand. Succes, rij niet in een greppel, en groeten van ons.
    P.S. Inderdaad, een weekje vakantie is wel op zijn plaats. We horen wel waar je naar toe gaat.

  • 14 Maart 2006 - 22:13

    Ulrike, William En Annabelle:

    Hoi Sjoerd, je geduld wordt wel op de proef gesteld! Over daken gesproken... gisteren is ons dak (na al die jaren...) dan ook eindelijk gerepareerd. Jouw oude huis staat trouwens nog leeg, onze nieuwe buren hebben hun oude huis nog niet verkocht. Wat dat betreft had je achteraf dus best nog wat langer in Nederland kunnen blijven. We wensen je veel sterkte de komende periode. We leven met je mee en geniet eerst maar eens van je weekje vakantie! Groetjes van de ex-buurtjes

  • 15 Maart 2006 - 12:35

    Irma:

    Ha die Sjoerd, Gaaf dat we je zo kunnen volgen! Het lijkt echt op de welbekende cultuurschok die je doormaakt. En van verhalen over planning kan ik je er nog wel een paar doen toekomen. Toch het allerbeste gewenst en hou de humor erin he!! Groetjes, Irma

  • 16 Maart 2006 - 21:15

    Paul En Renske:

    Hoi Sjoerd,
    Wow, even wennen dus en meer dan dat...Je herinnert je misschien nog wel de reclame van de SNS bank met de stem van Maud Hawinkels: "Zo kan het ook". Bedoeld om dingen makkelijker te maken. Voor jou lijkt het erop dat je de expats zo bekende cultuurshock in 10 dagen krijgt toegediend. Het is een treffend verslag waarbij we de beelden voor de ogen kunnen halen. Veel werk te doen onder moeilijke omstandigheden en werkelijk een uitdaging om (een deel van) je westerse denkpatronen los te laten om je werk te kunnen doen. Misschien lezen we in een van je volgende verslagen hoe "ontdekkingsreis en omarming" van de mooie kanten van de Keniaase cultuur/samenleving. We zijn er benieuwd naar en wensen jij alle goeds bij alle komende ontdekkingen en ervaringen. Tot de volgende keer. Groetjes van ons, Renske en Paul xxx

  • 17 Maart 2006 - 20:49

    Bart:

    Beste Sjoerd,
    Leuk om je bericht te lezen, het lijkt me een zeer boeiende ervaring. Meer mensen zouden eens op deze manier over de grens moeten kijken. Ik zie dat je ook het zeilen niet bent vergeten. Zelf heb ik zondag weer een wedstrijd. Temperatuur 4 gr. Celsius, wind N 4. Dat wordt dus weer genieten.

    Groeten,

    Bart Gravendeel

  • 24 Maart 2006 - 11:59

    Harrie Schiedon Mft:

    hallo sjoerd

    zo te horen geen goede start.het lijkt wel een nieuw projekt met gurtumlenkers.
    maar vooral doorgaan
    of mft gezegde: komt goed.
    ik blijf je volgen veel succes

  • 26 Maart 2006 - 15:32

    Jan Mooren:

    Mooi verhaal, maar hoe zit dat met die motor van de zaak?
    Groet, Jan

  • 26 Maart 2006 - 19:16

    Hartger:

    Hoi Sjoerd,

    Klinkt als onthaasten daar in Afrika. Zal wel een stukje rennen aan te pas komen zo nu en dan.
    Het tegengestelde aan deze kant vandaar de wat late reactie.
    je verhaal klinkt me heel bekend in de oren. Ben benieuwd naar het vervolg

  • 28 Maart 2006 - 17:09

    Yvonne De Laat:

    Hoi Sjoerd,
    Maar even een berichtje via deze site, ik heb n.l. al een paar keer geprobeerd een mail te sturen naar je e-mail adres maar dat krijg ik steeds terug????
    Ik hoop dat er ondertussen al wat meer geregeld is voor je, want ik kan me voorstellen hoe vervelend het is in zo'n huisje. Ik heb die ook overal zien staan en ook dat zand dat overal doorheen komt vond ik niet echt prettig. Als je weekje vakantie gelukt is wens ik je daarmee veel plezier en ik hoop weer snel iets meer te horen.
    groetjes en succes met alles.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 48523

Voorgaande reizen:

17 Februari 2006 - 18 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: