Wat een weer!! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu Wat een weer!! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

Wat een weer!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

13 November 2006 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

De laatste weken lijkt het wel herfst in plaats van een aanstormende zomer. Op één dag heeft het hier meer dan 110 cm geregend! En dat is geen schrijffout. Die dag ben ik met de auto naar mijn werk gegaan en toen ik daaraan kwam vroegen ze me wat ik kwam doen. Het was veel te gevaarlijk om te rijden. De weg terug was ook werkelijk zweten af en toe. Door meer dan 50 cm hoog stromend water rijden, glibberende moddermassa’s enz. Watermassa’s vermorzelen huizen, mensen en infrastructuur. De mensen kunnen meestal niet zwemmen en proberen toch een of andere rivier of zich vormende waterstroom over te steken.
Dit betekent voor mij wel dat mijn normale route naar mijn YP niet meer begaanbaar is. De brugaansluitingen zijn weggespoeld. En er zijn al mensen komen kijken die gaan bedenken wat eraan gedaan zou moeten worden, na vier weken!! JaJa! Er is geen geld, neen, natuurlijk niet. Voor dit soort calamiteiten is er nooit iets, ook niet vanuit de overheid. De regio is nu nagenoeg onbereikbaar. De andere weg die naar de grotere stad Kaloleni leidt, is een smalle zandweg. Deze wordt nu helemaal stuk gereden door de vrachtwagens van een lokale cementfabriek, die anders ook hun materiaal niet kwijt kunnen. Volgens zeggen is er een tekort aan cement in Kenia, o.a. door het feit dat deze fabriek hun materiaal niet kan uitleveren. Volgens mij gebruikt de fabriek de krant voor hen eigen marketing. En gelijk hebben ze. Vandaag in de krant dat ze de fabriek gesloten hebben tot nader order!!. Conclusie: gaat zeker maanden duren. Maar dat betekent wel dat ik een flink stuk moet omrijden over een verschrikkelijk slechte weg. Dat kost me nu ruim 2 (!!) uur (het is maar 55 kilometer).. Ik wilde de afgelopen dagen er naar toe, maar door de regen zaten er weer vrachtwagens vast. Ik heb besloten niet meer die kant op te gaan en heb dat VSO gisteren laten weten.
De overheid maakt zich drukker om de aankomende verkiezingen én hoe Kenia in 2030 en industriële mogendheid moet zijn met een economie die jaarlijks groeit met 10 procent!! Ze praten en kijken teveel met/ naar China. Ze geloven in sprookjes!

Door de enorme aanhoudende regen en verschrikkelijk veel achterstallig onderhoud is er slechts 1/3 van de wateraanvoer mogelijk naar Mombasa. De leidingen zijn 53 jaar oud, en men verbaasd zich erover dat die nu lekken. De Engelsen hebben destijds een prima klus geleverd, maar een beetje bijhouden of vergroten, zou misschien geen verkeerde zaak geweest zijn. Er waren toen 300.000 inwoners,
nu zijn er 1 miljoen. Ze verwachten dat de komende maanden, het hoogseizoen met alle vakantiegangers, er erg weinig water zal zijn. Voor mij heeft dat gelukkig nog geen gevolgen omdat mijn complex een eigen put heeft. Twee zelfs.

Kenia heeft van de Wereldbank $ 48 miljoen gehad om de gevolgen van de droogte te bestrijden. Want dat probleem komt nu, met de zomer in zicht, weer sneller op de afgelegen gebieden af. Wat blijkt, van dat hele bedrag wordt uiteindelijk 8% werkelijk ingezet om de mensen die het nodig hebben te helpen. Meer dan de helft wordt gebruikt om de betalingsbalans van de overheid op orde te brengen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de Wereldbank?
Het lijkt het TED project wel. Teveel geld wordt uitgegeven aan reizen, hotels, vergaderingen (mensen krijgen hier geld als ze bij een vergadering komen de zgn. “sitting allowance”), eten en drinken. En een te klein deel gaat naar het werkelijke beoogde doel. De directeur van VSO Kenia bevestigd zelf dat het een probleem is waar zij, als organisatie, ook mee worstelen. Fijn, maar wat doen ze eraan? Daar lijkt nog geen idee over te zijn.

Inmiddels zal het ook in Nederland doorgedrongen zijn dat de Keniaanse Voetbalbond uit de FIFA geschopt is, omdat ze er een puinhoop van hebben gemaakt. Het geld van de bond verdween als sneeuw voor de zon, de bestuursleden hadden continue ruzie en er waren twee competities naast elkaar
Dat zijn de belangrijke zaken van het Keniaanse leven op dit moment.

Genoeg geklaag, nog wat leuks te melden?

Bijvoorbeeld dat ik nu officieel Master Scuba Diver ben. Ik heb mijn EFR (Emergency First Response of EHBO) en mijn Resque Diver cursus met succes afgerond.
Een van de laatste specialties was Search and Resque. Dit was meer gericht op onder water iets gaan zoeken, een duiker, een motor of iets anders. Zoekmethoden enzo. Leuke cursus waarbij je veel onderwater bent en tegen allerlei problemen aanloopt. Bijvoorbeeld: hoe communiceer je als je iets wilt uitleggen? Is boven water al vaak lastig, maar onder water. Een nieuwe management cursus zou kunnen zijn: “non-verbale communicatie onder water”. Levert vast een hoop hilariteit op. Voorlopig maar weer even gewoon duiken. Misschien dat ik wat meer foto’s ga maken. De volgende stap is instructeur, maar daar voel ik nog weinig voor.
Ik heb eindelijk virus vrije foto’s ontvangen van mijn onderwaterfotografie. Een aantal is nu te bewonderen.

Ik ga half november helpen bij de begeleiding van de Piki Piki training, de motor training. Een kleine week off-road crossen. Ik mag dat graag doen. Jammer dat ik van VSO nog steeds de motor niet mag rijden op het eiland, want dan zou ik gewoon naar mijn YP kunnen gaan. Zeker nu de wegen zo verschrikkelijk slecht zijn.
Ilke, mijn oudste dochter, komt eind november deze kant op. Erg leuk, en kijk er zeer naar uit. De plannen worden nu concreter, waaronder beklimmen van Mt. Kenya en een van de naburige parken bezoeken (Samburu). Als het doorgaat is ze met de Kerst ook hier en zijn er plannen om Lamu te gaan. Ok, iedereen even de Lonely Planet of de Grote Bosatlas (als die nog bestaat ten minste) erbij om te zien waar we heengaan.
We kregen de afgelopen dagen het bericht dat er een verhoogde alertheid is in verband met de niet gelukte “peace talks” tussen Kenya en Ethiopië en Soedan. We moeten nu verzamelplaatsen van “westerlingen” vermijden. We zien wel, zal allemaal wel los lopen. Aan de kust gaan we er vanuit dat het met name in Nairobi speelt. En als het dan toch gebeurt hoop ik dat ik iets leuks aan het doen ben.

Iedereen bedankt voor alle kaarten (en emails) ter gelegenheid van mijn verjaardag, ze hangen aan de deur. En leuk al die telefoontjes! Bedankt!!

En, ja ja, ik heb de eerste kilometers hardlopen er weer opzitten. Op een loopband in een hotel, ramen open en maar zweten. De start is er in ieder geval.

Oh, ja iets over mijn YP misschien: helaas niet veel te melden. De snelheden van de veranderingen zijn terug gebracht naar nul. Alleen als TED iets wil hebben gebeurd het, verder eigenlijk niets. Ik loop al weken, of eigenlijk al maanden, achter de “treasurer” en de manager aan om een gesprek te hebben over de financiële rapportages. Daar klopt niets van. Ze denken geld te hebben, maar de werkelijke cash flow is zwaar negatief. Maar ze hebben geen tijd, jammer. Om eerlijk te zijn: ik krijg er zo langzamerhand wel genoeg van. “Als je niet wilt horen, dan moet je maar voelen” is een Nederlands spreekwoord. Ik zal de vertaling eens opzoeken.

Ook hier geldt: het weer slaat om! Gaat het stormen in het TED project of gaat de storm liggen? Wie weet.

Veel sterkte met de herfst!

Groeten,

Sjoerd

  • 28 November 2006 - 09:50

    Marij Verbunt:

    Met de Nederlandse herfst valt het erg mee: november is nog nooit zo zacht geweest. Over de enorme regenval in kenia is er een keer een journaal-berichtje geweest (woensdag na jouw bericht), waarin melding werd gemaakt van 23 doden!
    Ook beelden van verdwenen wegen werden getoond. Dat kunnen we ons hier niet voorstellen - wat zijn wij toch goed gewend, we mopperen al wanneer de trein een half uurtje later komt!
    Wel leuk dat je dochter komt (of er al is)! Veel plezier en succes verder,

    groetjes van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 48526

Voorgaande reizen:

17 Februari 2006 - 18 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: