We hebben de TOP gehaald! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu We hebben de TOP gehaald! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

We hebben de TOP gehaald!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

15 December 2006 | Kenia, Nairobi

We hebben de TOP gehaald!

Een van de doelstellingen van de afgelopen weken was het “bedwingen” van Mount Kenya. Voorzover dat voor normale stervelingen realistisch is. Het hoogste punt dat je dan kunt halen is Point Lenana, hoogte 4985 meter boven de zeespiegel. In een 5 daagse trip, 3 dagen omhoog, 2 omlaag, hebben Ilke en ik dit absolute hoogtepunt bereikt. Onze route was de Sirimon- Chogoria. In het westen omhoog, in het oosten omlaag. De start voor de laatste dag in op een hoogte van 4200 meter. Dan om 2.30 a.m. je bed uit, thee met een koekje, om 3 uur gaan stappen en om 6.15 a.m. waren we er. Een geweldig uitzicht, 100% stilte, geen geluid. In de sneeuw, bijna volle maan en een onbewolkte hemel. We waren erg bevoorrecht dit mee te maken, want een groep voor ons had 6 dagen regen gehad. Wij een paar druppels en alleen maar zon. Op de weg er naartoe de evenaar over gegaan. Met certificaat natuurlijk, als echte toerist.
Het was zwaar, berg op minder dan berg af. Want na de ochtend actie naar de top, begint de daling. Eerst 3 uur omlaag, dan ontbijt, dan verder dalen. Uiteindelijk daalden we van de top naar 3300 meter. Die dag hebben we een hoogte overbrugd van 2500 meter!! De bovenbenen stoppen nog steeds acuut als ik er aan denk. Gelukkig hebben we beiden er geen serieuze blessures aan over gehouden.
Alle respect gaat uit naar de dragers, die alle spullen, eten, drinken, kleren etc de berg opdragen. En met een snelheid en soepelheid, om stik jaloers op te worden. En dat voor een loon van 500 Ksh (+/- 5 euro) per dag. Het is dan wel hun werk, maar toch!

Maar zoals jullie al begrepen hebben is Ilke, mijn dochter, aangekomen en ze blijft 4 weken.
Voordat ze kwam heb ik geassisteerd bij de piki training. Een piki is de motor die een aantal vrijwilligers krijgen. Het weer werkte mee, overdag droog en ’s nachts regen. Dat maakte de zandwegen erg slibberig en dus waren er ook de nodige valpartijen. Zonder enig letsel overigens. Ik heb zelf ook een mooie duik gemaakt. Reed een beetje (te) hard en langs de rand van een grote plas. De motor hapte modder en daar vloog ik door de lucht en belandde zacht in een struikgewas. Dat maakte me weer wat alerter.

Nadat Ilke en ik de berg hadden bedwongen zijn we naar Samburu National park geweest. Twee dagen rondrijden en hopen dat je wild ziet. Kamperen in een tentje naast een rivier met krokodillen, en een kok die je drie keer per dag probeert vet te mesten. Zeker om je te voeren aan de wilde beesten of zo! Maar hij, Daniël, kon goed koken. En als je ziet waarmee, is het helemaal een grote prestatie. Elke avond drie gangen.
Wel jammer dat we niet zoveel verschillende dieren hebben gezien. Van de “big 5” hebben we er twee gezien: verschrikkelijk veel olifanten en een luipaard.
De natuur is schitterend en de uitgestrektheid van Kenya blijft fascinerend. Ongelooflijk hoe mooi dat blijft om te zien.

Omdat ik nog een bijeenkomst had in Nairobi, daar een paar dagen gebleven en wat van de omgeving gezien. Het Karen Blixen Museum, het Lake Magadi (soda winning) met een échte golfbaan. Alleen waar is het gras, en wat doen al die stenen daar? Andere regels wellicht in Kenya?, het Sarit Centre (een winkelcentrum dat je gezien moet hebben anders ben je niet in Kenya geweest),

De laatste paar dagen naast Mombasa zelf wat in de omgeving van Mombasa gedaan, Shimoni, Mtwapa (Moorings Retaurant). Ilke is bezig haar duikkwaliteiten te verhogen door een cursus “advanced diver” te volgen. Leuk, want dan kunnen we ook een paar keer samen gaan duiken. Voor de kerst naar Malindi, daar nog een dag en dan naar Lamu waar we de kerst doorbrengen.

Het laatste nieuws op politiek gebeid: president Kibaki heeft zichzelf een salarisverhoging voorgesteld van 3 miljoen Ksh per maand. Zijn budgetverantwoordelijkheid is Ksh 500 miljoen, waarvan een groot deel door donoren wordt opgehoest. Ter vergelijking Bush: krijgt 2,3 miljoen en een budget van 300 triljoen Ksh!!. De krant staat bol van reacties op deze onnavolgbare actie. Hoe kan iemand in de spiegel kijken ’s morgens en zich prettig voelen bij wat hij doet voor het volk van zijn land. De kloof tussen de extreem rijken en de allerarmsten groeit gestaag door. Er zijn steeds minder nog rijkeren, en steeds meer nog armere mensen. Grote corruptiepraktijken op het hoogste niveau lijken maar moeilijk hun weg te vinden in de rechtspraak. Het vinden van schuldigen is een moeilijke zaak. De verkiezingen van begin 2007 zouden een nieuw begin kunnen zijn. Een groep begin tachtigers geeft leiding aan een land waar ik geloof meer dan 25 % jonger is dan 18 jaar.

Iedereen vraagt zich neem ik aan af: “waarom lees ik niets over die YP?”
Daar zijn een paar redenen voor. De vakantie is begonnen, de school stopt op 28 november en start weer op 8 januari. Een andere reden is dat de weg er naartoe nog steeds niet gerepareerd is. Er wordt naar verluidt wel aan gewerkt, maar het is nog niet af. Men zegt begin januari.
Een derde reden zou kunnen zijn dat er eigenlijk niets veranderd in de houding van het management om wezenlijke voorgestelde veranderingen dor te voeren. Al dan niet in gewijzigde vorm.
Erg belangrijk was de opening van de nieuwe gebouwen door de minister van Toerisme. Hij kwam twee uur te laat, maar het is zeker een pluim waard voor de voorzitter van de MC en de Manager. Door hun vastberadenheid is hij gekomen.
De link tussen toerisme en educatie is me niet helemaal duidelijk, maar een vooraanstaande persoonlijkheid is het zeker. Het heugelijke feit is vastgelegd en vereeuwigd in een plaquette en het doorknippen van linten.
Het TED project is nagenoeg stilgevallen. Niet alleen door de vakanties op de scholen, maar ook door een verschoven aandacht. Rapportages en evaluaties worden belangrijker dan het nog boeken van resultaten. Dat zou te verdedigen zijn als de waarneembare resultaten verbluffend waren, maar dat is niet zo. Weinig van wat men de afgelopen jaren getracht heeft te bewerkstelligen is echt goed ingebed in de (inmiddels verbeterde) organisatie.
Is de TOP gehaald van het TED project?
Ik geloof er niets van en een groot aantal anderen is dat gelukkig met me eens. De EU heeft er veel geld ingestopt. Ze zouden eens zeer kritische vragen moeten gaan stellen aan de projectleiding.

Van deze warme plaats, in niets lijkend op een échte kerst, een heel prettige Kersttijd gewenst en alle goeds voor 2007!

Groeten,
Sjoerd

• 15 December 2006 - 07:56

Gauri:

Gefeliciteerd. Heb Ilke weer in Nederland gezien, was leuk. Geniet en hou ons op de hoogte.

Groetjes uit Ahmedabad,

Gauri

• 15 December 2006 - 09:22

Miek :

hoi sjoerd en ilke.
    wat ontzettend knap. ik doe het jullie niet na.
    geniet nog volop van jullie tijd samen.
    groetjes
    Miek

• 15 December 2006 - 23:06

Ulrike:

Hey toppertjes! goed gedaan hoor, buurtjes!

groetjes uit de Lissestraat, Ulrike
    p.s. Sjoerd, hoe vond je de muziek?

• 16 December 2006 - 19:59

Nico En Clarie:

Hi Sjoerd en Ilke, wat een prestatie. Gister net een cursus over hoogteziekte etc gevolgd. Vlgs de docent is het gevaarlijk om meer dan 1000 m per dag te stijgen. Dus jullie moeten beresterk zijn. Chogoria ken ik nog want daar heb ik in 76 een tijdje gewerkt in het ziekenhuis. Toen ook de berg proberen te beklimmen maar toen niet hoger gekomen dan de vlakte waar die "grote kamerplanten"groeien. Mooi dat het jullie gelukt is.
    Groet, Nico