Er moet weer gewerkt worden. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu Er moet weer gewerkt worden. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Sjoerd Spaanjaars - WaarBenJij.nu

Er moet weer gewerkt worden.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

19 Januari 2007 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Ik begin met iedereen een heel goed 2007 te wensen. Dat alle goede voornemens, voorzover gemaakt, uit mogen komen.


Voordat we naar Lamu gingen eerst een dagje Malindi en Gede ruïnes gedaan. En foto’s gemaakt van bekende plekken.

Na alle ontberingen in de trip naar de top van Mount Kenya was het verblijf op Lamu een echte vakantie. Het hotel was geweldig, het eten prima en het uitzicht was zoals het op een vakantie hoort te zijn. Het was een vreemde ervaring om op een moslim eiland Kerst te vieren. Het kerstdiner werd opgeluisterd met een echte kalkoen die met veel tamtam getoond werd door de kok. Het 6 gangen diner voor die avond was erg lekker, maar misschien iets te veel. Ze wensen je een “Merry Christmas” maar voor hen heeft het alleen een commerciële waarde.
Lamu heeft maar een paar auto’s, een dieselgestookte elektriciteitscentrale en heel veel ezels. De ezels lopen overal los, maar blijkbaar weet iedereen wel van wie ze zijn. Ik maakte van die centrale en foto maar werd vriendelijk verzocht door een bewaker die foto te vernietigen! Staatsgeheim. Je moet weten dat op dit moment 3 van de 4 generatoren niet meer werken, er geen stroom meer is en ook geen water. De machines zijn sterk verouderd en slecht onderhouden. Misschien was dat de reden van het fotoverbod!
Het was erg leuk om in een dhow te zeilen waarbij de trapeze een echte ervaring was. Een balk die buiten boord wordt gestoken en waar je op gaat zitten. De boten hebben geen kiel en bij harde wind zitten er wel drie of 4 man op die balk.
Tijdens een van de tochtjes op de dhow, heerlijk gegeten van de vis die gevangen was door de kapitein, vers klaargemaakt op een simpel vuurtje en dan smullen. Was salade erbij. Een heerlijk diner op het verlaten strand van het Manda Toto eiland.

De realiteit kwam weer terug in mijn leven bij terugkomst in Mombasa. Bijna 6 weken van reizen. Heerlijk om weer gewoon in je eigen huis te zijn en zelf te koken.
Een van de acties in de afgelopen weken was om te kijken of de aangeboden Wifi oplossingen werkten. Wel geprobeerd, maar helaas het signaal was veel te zwak en erg onstabiel. Ik houd het in de gaten, er komen steeds meer aanbieders en ook de kwaliteit zal wel snel toenemen.

Het leven op de YP komt ook weer tot leven. De brug is weer gerepareerd en ik kan er weer komen. De afgelopen weken er weer geweest. Helaas is er weinig veranderd. Had ik ook niet verwacht, maar misschien wel gehoopt. De leiding had een budget gemaakt met een omzet van 2,3 mio Ksh en een verlies van 1 mio. Dat werd besproken met het voltallige Management Comittee, 15 personen, en niemand protesteert. Ik heb volgende week een gesprek gepland met een aantal mensen van het MC om dit aan de orde te brengen. Afgelopen jaar hebben ze met een klein verlies afgesloten.
Een hoogtepunt was het feit dat de boeken van 2004 en 2005 door een externe auditor zijn beoordeeld en met wat wijzigingen goed bevonden. Voor het eerst in het meer dan dertig jarige bestaan.
Aangezien ik niet tevreden ben over het verloop van het project heb ik mijn 2e evaluatie geschreven en die verstuurd naar alle belanghebbenden. Met de voorzitter van het MC heb ik het besproken. De man was blij dat ik het met hem besprek en moest me op een aantal zaken gelijk geven. Hij af aan op een aantal punten vragen te hebben over het project. Echter de financiële middelen van het project maakten dat hij weinig protesteerde.
Ik heb nog geen enkele reactie gehad vanuit VSO, maar misschien aanstaande week. We hebben dan weer een projectbijeenkomst in Nairobi. Een tweetal vrijwilligers gaat midden februari weg en een gaat in mei weg (de projectleiding was daarvan niet op de hoogte). Ik blijf dan met nog een ander over. Zou prettig zijn te weten wat ze voor ons beiden in petto hebben. Dat het een slecht geleid project is dat wordt alsmaar duidelijker. Ongevraagd krijg ik van alle kanten klachten en situaties beschreven. Het blijft jammer, het geld zou veel beter besteedt kunnen zijn.

Vandaag staat de YP in een”lokaal sufferdje”. Naar aanleiding van de opening heb ik een stuk geschreven en wat foto’s verstuurd. Wie weet komen er nog nieuwe studenten op af.
Leuk was het contact met een van de vrouwengroepen die ik in oktober vorig jaar bezocht heb. Zij hadden honing in de aanbieding en door toeval heb ik een klant gevonden. Contacten gelegd en de eerste levering is gedaan. Ik heb nog steeds het plan om deze Enterprise Support Service te gaan opzetten. Maar door brugproblemen is dit plan wat vertraagd. De dankbaarheid van deze groep is groot en de inspanning eigenlijk zeer beperkt. Een teken dat zo’n dienst vast goed kan werken.

Door alle gereis is er weinig van duiken of hardlopen terechtgekomen. Ik heb wel besloten om mijn “Dive Master” certificaat te gaan halen. Meeste is theorie en veel van de opgedane praktijkervaring zal worden herhaald. De volgende stap is instructeur. Of ik dat ook wil doen, zal de tijd wel leren. Hardlopen neem ik binnenkort weer op.
Het weer is nu echt veranderd. Geen regen meer, erg benauwt (dag en nacht) en weinig wind. Kortom, veel zweten zonder in te spannen. Dit zal tot april zo zijn, dan start het regenseizoen weer. Maar eens gaan nadenken over mogelijke vakantiebestemmingen. Per slot van rekening ben ik hier niet alleen om te werken!

Groeten en tot de volgende mail.


Sjoerd
PS: er komen nog meer foto's, maar deze paar duurde al meer dan twee uur en dat vond ik wel even genoeg!

  • 20 Januari 2007 - 10:12

    Ernst:

    Hallo Sjoerd,
    Ik ben blij dat je ook nog geniet naast de teleurstellingen, die je krijgt te verwerken m.b.t. VSO. Gelukkig dat je met heel weinig toch heel veel kunt betekenen voor de bevolking aldaar. Prachtige foto's heb je gemaakt en inderdaad lijkt het me heel onzwezenlijk om kerst in zo'n ambiance te moeten doorbrengen. Ik wens je veel sterkte met de komende "zweet-periode" en tot weer lees.
    je zwager

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 48511

Voorgaande reizen:

17 Februari 2006 - 18 Februari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: